luni, 19 mai 2014

"I did not have sexual relations with that woman". Who is "I"?

I did not have sexual relations with that woman. Ai recunoscut celebra minciună a lui Bill Clinton, preşedintele american implicat în poate cel mai cunoscut scandal sexual din politica internaţională (dau la o parte tentativa patetică de a justifica afirmaţia pe motivul că „relaţiile sexuale” nu includ şi felaţiile excutate pe sub biroul de la Casa Albă).

Bill Clinton nu este însă un caz izolat. În 2008, guvernatorul statului New York, Elliot Spitzer, a fost identificat sub numele de cod „Clientul nr.9” ca un vizitator frecvent al hotelului Mayflower, unde închiria de ceva vreme camere...şi prostituate de lux. Trebuie să mai ştii că Elliot Spitzer (căsătorit) era un avocat fervent al valorilor familiale tradiţionale şi milita pentru descoperirea reţelelor de prostituţie şi aducerea după gratii a celor implicaţi. Da, Clientul Nr.9 era unul dintre cei mai înfocaţi oponenţi ai prostituţiei şi încălcării legii, aşa că îţi poţi imagina indignarea publicului atunci când toată târăşenia a fost dată în vileag. Ipocrizie morală? Standarde duble (voi nu aveţi voie, eu am!)? Da, cam aşa pare. Dar nu este tabloul complet, iar povestea fostului guvernator american figurează acum ca studiu de caz în numeroase lucrări de psihologie socială dedicate înţelegerii acestor situaţii contradictorii, mult mai frecvente decât suntem tentaţi să credem.

La prima vedere, care dintre comportamente ţi se pare cel mai condamnabil? Al lui Clinton sau al lui Spitzer? Intuiţia mea (morală?) strigă că minciuna lui Clinton este mai puţin gravă, în contextul în care nu ştiu (poate mă înşel) să se fi opus public unor practici precum prostituţia aşa cum a făcut-o Spitzer. În plus, ne putem întreba dacă ceea ce făcea Clinton în viaţa lui privată, câtă vreme nu contrazicea flagrant politicile publice asumate, ar trebui să constituie informaţie relevantă pentru electoratul său. Aici intuiţia îmi spune din nou că nu ar trebui. Mă scoate din sărite apetenţa publicului pentru detaliile picante din viaţa intimă a politicienilor şi a altor personalităţi publice şi nu înţeleg de ce atenţia nu este îndreptată spre aspecte ce ţin de programe politice, măsuri adoptate şi rezultate pozitive la nivelul societăţii. Pe de altă parte, îmi dau seama că dacă mie mi se pare irelevant cine îi ...of...cum să mă exprim? cine îi face sex oral preşedintelui unui stat, asta nu înseamnă că o mare parte dintre concetăţenii mei nu consideră această informaţie relevantă. Fapta lui Clinton este pentru unii (pe care da, îi bănuiesc de ipocrizie morală) atât de repugnantă şi de dezgustătoare (purity este, vreau nu vreau, unul dintre cei şase stâlpi ai moralităţii descrişi de Haidt, chiar dacă e mai puţin relevant pentru liberali) încât constituie un motiv decisiv pentru a nu-l mai vota. Aceşti unii au însă acelaşi drept la vot ca şi mine, drept pe care şi-l exercită aşa cum ştiu şi aşa cum pot ei. Mai mult, preferinţele noastre pentru un anumit candidat nu sunt nici pe departe atât de libere şi de obiective (unbiased) precum ne placem să credem. Există tendinţe genetice ce ne predispun spre a favoriza dreapta sau stânga, apoi mai există factori ce ne influenţează deciziile fără să fim conştienţi: înălţimea, atractivitatea, carisma sau încrederea de sine afişată de candidaţi. Da, ideal ar fi să încercăm să nu mai oferim pondere unor asemenea elemente, dar practic asta e (aproape) o utopie. Clinton a minţit, e clar. La fel de clar (deşi într-un fel nu sunt de acord) este şi că fiecare e liber să îl condamne ca politician pentru o faptă pentru care, în opinia mea, doar soţia l-ar putea de fapt condamna. Cât despre Spitzer, şi aici intuiţia mă poate înşela făcându-mă să emit snap judgements în lipsa unei analize mai profunde.

Este Elliot Spitzer într-adevăr un ipocrit? Sau este el un ipocrit mai mare decât fiecare dintre noi? O viziune mai nuanţată asupra naturii umane (vezi de exemplu Kurzban sau Kenrick) ne spune că mintea noastră este modulară şi acţionăm diferit în funcţie de care dintre module (numite şi euri) este mai activ la un moment dat, de aici nenumăratele incongruenţe pe care, dacă nu te grăbeşti să le ascunzi sub preş sau să le raţionalizezi, le vei descoperi cu uşurinţă, în fiecare zi, şi în comportamentul tău. Aceste module au avut rolul lor de-a lungul istoriei umanităţii şi au fost selectate de evoluţie. Căutatea unor gratificaţii sexuale imediate a asigurat într-un fel supravieţuirea speciei, de aici un modul numit de Kenrick The mate-acquisition subself, cel care te împinge să te împerechezi, mai ales dacă eşti bărbat (spermatozoizii sunt mai numeroşi decât ovululele), cu (cât mai) multe partenere ca să-ţi propagi genele în (cât mai) mulţi urmaşi. Când Elliot Spitzer trecea pragul camerei 8 din Hotelul Mayflower, foarte probabil „,la comandă” era acel Elliot-The-Mate-Acquirer. Un alt Elliot era însă cel aflat la biroul de guvernator al statului New York, un Elliot a cărui convingere sinceră era că prostituţia este degrandantă şi trebuie eradicată, un om cu valori morale bine definite ce îi motivau măsurile şi politicile adoptate din poziţia pe care o deţinea. Cei doi ştiau unul de celălalt, nu se poate contesta asta, de aceea la nivel intuitiv asemenea discordanţă de atitudini pare greu de înţeles, de apărat şi de etichetat altfel decât ipocrizie. Dar gândeşte-te puţin şi la tine şi vei identifica atitudini relativ stabile care nu coincid totuşi cu unele dintre comportamentele observabile. De câte ori ai dat altora sfaturi în care credeai cu toată fiinţa ta, dar pe care ţi s-a întâmplat să nu le poţi aplica tocmai în privinţa ta? Te face asta ipocrit? Da, putem spune şi aşa, dacă adăugăm că această ipocrizie ar putea fi tratată cu ceva mai multă (auto)compasiune, pentru că este o caracteristică intrinsecă a creierului tripartit şi a minţii noastre complexe şi modulare.

Ce putem face pentru ca „la comandă” să se afle acele module ce servesc intereselor pe termen lung şi care reflectă mai îndeaproape valorile după care dorim să ne ghidăm comportamentul? Să ne închipuim că vom elimina modulele sau tendinţele indezirabile este deocamdată o utopie (deşi ingineria genetică s-ar putea să mă contrazică, însă nu sunt convinsă că în acest caz nu vom experimenta mai degrabă o distopie). În unele ramuri ale psihologiei moderne se vorbeşte despre arhitectura alegerilor. În loc să ne focalizăm doar pe lupta cu propriile module, o soluţie mai inteligentă ar fi să modelăm mediul în acord cu ceea ce vrem să obţinem, pentru că respectivele module se activează, după cum arată numeroase experimente, în funcţie de stimulii la care suntem expuşi şi de situaţia în care ne găsim. Vrei să mănânci mai puţine dulciuri? Evită să intri în cofetării, ocoleşte raionul din supermaket, pune-te în acele situaţii în care modulul tău dulce nu va fi activat. Foloseşte tehnici de self-binding, adică limitează-ţi singur posibilităţile de alegere şi îndreaptă-te spre un mediu congruent cu modulul tău preferat, nu cu cel pe care vrei să-l eviţi.

Din această perspectivă, acţiunile lui Elliot Spitzer capătă mai mult sens. Urmărind în justiţie reţelele de prostituţie, el a încercat în mod activ să recreeze mediul astfel încât a apela pentru sex la serviciul unor prostituate să nu mai reprezinte o opţiune. Mulţi oameni ar putea beneficia de pe urma unui sistem ce nu le permite să dea curs unor instincte puternice pe care, dintr-o altă parte a minţii lor, le resping cu tărie ei înşişi. Din păcate pentru Elliot, tentaţia a fost mai puternică, iar auto-controlul destul de scăzut, aşa că a căzut în dizgraţia celor care îi apreciau iniţiativele şi atitudinile declarate. Dacă înţelegem însă că avem cu toţii mai multe euri ale căror interese sunt diferite şi că aceste euri diferite produc ceea ce numin incongruenţe comportamentale (pentru că le atribuim pe toate, în mod eronat, unui eu stabil), vom vedea şi în altă lumină cazul lui Elliot Spitzer. Nu cumva ne pripim apreciind că dacă nu s-a putut abţine în anumite momente critice din viaţa privată, asta aruncă în derizoriu activitatea lui politică? Acţiunile guvernatorului american reflectă atunci mai puţin ipocrizie morală şi mai mult o încercare activă (şi, de ce nu?, lăudabilă) de a adopta măsuri şi politici care să modeleze un mediu social mai potrivit vremurilor în care trăim, în care tendinţele creierului arhaic al fiecăruia să nu mai fie exploatate de cei care transformă sexul într-o afacere de piaţă. Nu este uşor, iar modulele respective vor continua să existe sau să caute supape prin care să se manifeste –cum i s-a şi întâmplat de altfel lui Spitzer. Minciuna şi negarea lor nu ne ajută la mare lucru, dimpotrivă, întreţin o ficţiune comodă în care doar ipocriţii (adevăraţi) sunt în stare de aşa ceva, niciodată noi.

Hm...deja minciuna lui Spitzer (nu a mărturisit ceea ce făcea) nu mi se mai pare mai gravă decât cea a lui Clinton, mai ales că, odată prins, nu a negat şi a demisionat. Bine, Spitzer a încălcat şi legea, dar acum "judecam" minciuna. Ambii au minţit. Şi în ambele cazuri cred că ar fi fost mai bine sau mai corect să spună adevărul. Dar să nu uităm că a spune adevărul adesea nu este în interesul eului care deschide gura şi se pregăteşte să spună ceva....poate o minciună. Ce-ar fi să întărim şi acele euri capabile, de exemplu, şi de dezminţire?







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu