duminică, 7 septembrie 2014

Cere şi ţi se va da

Eşti în sesiune şi mâine ai de predat o lucrare foarte importantă, pentru care ai muncit tot semestrul. Ai terminat-o, dar acum ţi-ai dori să o citească cineva şi să-ţi dea un feedback. Stai în cămin, iar colegul tău de palier (nu sunteţi şi prieteni), student la aceeaşi facultate, tocmai s-a întors obosit de la bibliotecă unde a studiat intens ca să-şi termine propriul proiect. Îl vei ruga în seara asta să se uite peste lucrarea ta şi să-ţi spună cum i se pare? Cam care crezi că este probabilitatea ca el să accepte cererea ta?

Nu inventez nimic. Este un exemplu real, adică unul dintre scenariile cu care şi-au chinuit  subiecţii Francis Flynn şi Virgina Bohns, psihologi la Universitatea Columbia. Ce investigau? Comportamentul de ajutor? Da şi nu…sau nu chiar. Mai degrabă credinţele noastre referitoare la disponibilitatea oamenilor de a oferi, dar şi de a cere ajutorul.

Cei doi au recrutat studenţi din campus şi i-au trimis, pe parcursul a şasestudii, în diverse „aventuri” nu tocmai plăcute, cum ar fi să abordeze un necunoscut pentru a-i cere mobilul ca să dea un telefon, să-l roage să completeze un chestionar sau să-l conducă până la sala de sport, sub pretext că s-a rătăcit şi nu îi este suficient să i se dea doar indicaţii. Înainte de asta experimentatorii i-au pus pe participanţi să estimeze la câte persoane vor fi obligaţi să apeleze până vor găsi pe cineva dispus să răspundă solicitărilor lor. La sfârşit au comparat estimările cu rezultatele obţinute on the field şi au descoperit un lucru oarecum surprinzător:

Tindem să subestimăm cu aproximativ 50% şansele să ni se ofere ajutorul atunci când îl cerem. Prin urmare, adesea ne abţinem să cerem ajutorul când avem nevoie deoarece ne aşteptăm să fim refuzaţi.

De ce se întâmplă aşa? Oare oamenii sunt mai buni, mai săritori şi mai altruişti decât credem noi? Îmi pare rău, dar nu aceasta este explicaţia. Este mai degrabă incapacitatea noastră de a prelua perspectiva celuilalt.

Când ceri ajutorul cuiva te afli într-o situaţie uşor incomodă pentru că există posibilitatea unui refuz. Este şi asta o formă de respingere socială, din fericire poate nu una dintre cele mai dureroase. Nu îţi place să fii refuzat, aşa că faci şi tu unele calcule interne înainte de a formula cererea, adică te gândeşti dacă celălalt va accepta sau nu. Nimic în neregulă până acum. Daaar…aceste calcule sunt greşite. Când estimezi dacă colegul tău ar fi dispus să-ţi citească lucrarea te gândeşti la următoarele aspecte: e şi el obosit, a învăţat toată ziua, i-ar lua ceva timp şi efort să parcurgă materialul meu…va refuza! Te focalizezi pe costurile instrumentale, prea mari din punctul de vedere pentru ca el să accepte. Din această analiză intuitivă îţi scapă însă ceva: uiţi să iei în calcul costurile sociale pe care le-ar suporta colegul tău în cazul unui refuz. Ar încălca o normă socială implicită, cea a bunăvoinţei sau politeţii. Într-adevăr, poate colegul nu are nici un chef să-şi petreacă seara citindu-ţi ţie lucrarea; nici străinul pe care-l abordezi în campus nu este în culmea fericirii să te însoţească către sala de sport. Cu toate astea sunt şanse mari ca ei să accepte să te ajute pentru că se simt prost să te refuze.

Subestimăm deci posibilitatea să fim ajutaţi şi evităm să cerem ajutorul deoarece ne este greu să ne punem în locul celui căruia ne adresăm. Experimentatorii au verificat această ipoteză invitându-i pe participanţi să preia perspectiva persoanei solicitate să ofere ajutorul. „Imaginează-ţi că mâine trebuie să predai o lucrare importantă, ai muncit toată ziua, te întorci de la bibliotecă cu gândul să te odihneşti puţin, dar un coleg de palier te roagă să-i citeşti proiectul şi să-i spui dacă observi vreo greşeală. Vei fi de acord?” În acel moment subiecţii au făcut predicţii mai apropiate de realitate, fiind capabili să înţeleagă stările mentale şi atitudinile celor puşi în situaţia de a accepta sau refuza o asemenea cerere.

Dacă aşa stau lucrurile te poţi întreba, pe bună dreptate, „Oare nu-i mai bine că estimările noastre sunt greşite? Dacă ne-am aştepta mai des să fim ajutaţi şi am cere-o, iar ceilalţi ne ajută pentru că le este jenă să spună „nu”…presiunea exercitată în acest fel nu ar duce la resentimente frecvente în timp? Nu ne vor purta pică cei cărora le cerem ajutorul?” Posibil…să nu uităm însă „efectul Ben Franklin”, nici articolul lui Jecker şi Landy, intitulat Liking a person as a function of doing him a favour.

(Ne)asumarea perspectivei celuilalt intervine şi în situaţia inversă, studiată de aceiaşi cercetători într-un articol separat, ‘‘Why didn’t you just ask?” Underestimating the discomfort of help-seeking. Pe scurt, şi oamenii aflaţi în postura de a acorda un ajutor (profesori, consilieri, psihologi şcolari) au dificultăţi în a se pune în locul celor care le-ar putea cere ajutorul. De exemplu, asistenţii universitari cooptaţi în studiu au apreciat că pe parcursul semestrului cam 12 studenţi le vor solicita sprijinul în diverse aspecte ce ţin de înţelegerea materiei sau de sarcinile de curs. Realitatea a fost şi în acest caz diferită de predicţii: până la sfârşitul semestrului în medie 8 studenţi au îndrăznit să-i abordeze. De ce mai puţini? Pentru că există acele costuri sociale (teama de respingere) pentru potenţialii solicitanţi de ajutor, costuri ce nu sunt evidente în mintea celor care sunt de fapt dispuşi să ofere sprijinul şi care nu înţeleg de ce nu sunt mai des solicitaţi. Fără perspectiva cealaltă, îşi închipuie că oamenii pur şi simplu nu au nevoie de ajutor (un psiholog şcolar ce stă degeaba în birou aşteptând să-i bată la uşă elevii cu probleme) sau chiar că nu sunt interesaţi să înveţe – un asistent universitar care se miră că studenţii nu-i pun mai multe întrebări şi nu-i cer ajutorul.

Într-o lume ideală (cu oameni maturi şi perfect echilibraţi emoţional) asemenea probleme s-ar pune cu totul altfel. Când ai avea nevoie de ajutor l-ai cere direct. Ţi-ai recunoaşte nevoia, ai asuma-o (e nevoia ta şi o tratezi cu responsabilitate) şi ai depăşi teama de refuz pentru că ştii că ai puterea să treci relativ uşor peste acel moment, cu un minimum de emoţii negative. Pe de altă parte, când cineva ţi-ar cere un ajutor pe care nu ai timp sau nu îţi doreşti într-adevăr (din toată inima) să îl oferi, ai avea curajul să spui nu (ok, nu mă întreba ce s-ar întâmpla dacă nu s-ar mai aplica norma aia a bunăvoinţei, am spus că suntem într-un univers ideal unde ai ajuta doar din altruism, în lipsa presiunilor sociale). Ar fi o lume mai onestă şi ar fi interesant să încercăm, pe cât posibil, să o creăm, provocând acele situaţii în care ne purtăm şi noi şi ceilalţi cu maturitate şi responsabilitate. Până atunci să înţelegem mai bine şi ce se întâmplă în lumea asta în care să trăim, supusă mecanismelor presiunii sociale şi unde motivele pentru care nu cerem sau nu refuzăm ajutorul nu sunt neapărat şi cele mai flatante pentru natura umană. Există frica de respingere, la fel cum există şi teama de a spune „nu” şi de a fi considerat nepoliticos sau lipsit de  compasiune. Există şi viziunea egocentrică, adică dificultatea de a înţelege perspectiva celuilalt sau de a estima corect suferinţa socială când nu eşti tu însuţi în situaţia respectivă (Empathy gaps for social pain: why people underestimate the pain of social suffering, MacDonald, G., 2011).

Observi câte costuri sociale, emoţii negative şi mecanisme de „face-saving” sunt implicate într-o interacţiune aparent inofensivă, precum a-l ruga pe un străin să-ţi împrumute două minute telefonul. Oare ce se întâmplă în contexte mai dramatice, unde respectivele costuri şi ameninţări sunt mult mai mari şi mai relevante pentru individ? De exemplu, self-disclosure? Sau mărturisirea unor gânduri intime unor persoane care, aflându-le, te-ar putea judeca şi respinge? Să scriu şi despre asta? Parcă nu m-aş încumeta…


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu