sâmbătă, 6 septembrie 2014

Cum mă vei percepe dacă îţi cer un sfat?

Pentru că tot veni vorba ieri despre feedbackul social (adică am ridicat eu problema, vorbele nu prea vin singure decât în cazuri mai speciale, şi atunci ajutate de nişte pahare în plus sau, doamne fereşte, o mică patologie), hai să explorăm împreună şi alte forme de interacţiune socială, poate chiar…managementul impresiilor? Ce crezi, ai fi dispus să faci lucruri cu care nu eşti de acord în mod normal pentru a te adapta mai bine într-un grup sau pentru a fi acceptat, plăcut, respectat, admirat de către o persoană pe care o valorizezi? Până unde ai merge? Ai minţi? Ai administra nişte şocuri electrice altor oameni, pentru că ştii că asta se aşteaptă de la tine? Bănuiesc că răspunsul este „nu, nu aş face niciodată aşa ceva”. Mă aşteptam la această reacţie. Dar sunt sceptică. Nu pentru că am o părere proastă despre tine, ci pentru că ştiu cât de puternic este mecanismul presiunii sociale asupra ta, asupra mea, asupra tuturor. Poate că şi tu ştii, dar undeva acolo în interiorul tău intuiţia îţi spune că nu, tu eşti ceva mai puţin vulnerabil la asemenea presiuni. Tu nu ai face aşa ceva. Dar hai să-ţi mai zic ceva despre această intuiţie: majoritatea o avem, deci majoritatea credem că noi suntem mai puţin sensibili la presiune decât ceilalţi. Asta spune suficient despre acurateţea respectivei intuiţii…suficient însă cât să nu te mai încrezi în ea?

Eşti mai influenţat de ceilalţi decât crezi, o idee greu de acceptat mai ales într-o societate care, cel puţin aparent, pune mare preţ pe individualism şi autonomie. Ah…încă ceva, un fel de corolar al afirmaţiei precedente: la rândul tău îi influenţezi pe ceilalţi mai mult decât îţi închipui. Mă rog…mai mult decât îţi închipuiai până acum, înainte să vin eu cu această idee (susţinută de studii) pentru care ai avea motive chiar să mă urăşti…pentru că ţi-am stricat liniştea, atrăgându-ţi atenţia asupra responsabilităţii ce derivă (şi-ţi revine ţie) de aici. Dacă îi influenţezi atât de mult, mai mult decât credeai şi poate chiar mai mult decât ţi-ai fi dorit, oare îi influenţezi (preponderent) pozitiv?

Cât meditezi tu la asta eu voi mai face puţin pe deşteapta pe tema anunţată mai sus. Ce-i? Tu nu faci pe deşteptul? Poate e forţată conotaţia negativă, nu vreau să spun că te prefaci că eşti deştept, ci că în general faci tot posibilul să fii perceput de către cei din jur drept o persoană inteligentă. Este normal, mult mai ciudat (şi mai periculos totodată) ar fi să îţi propui să te comporţi prosteşte şi să vrei să fii considerat un idiot. Dar dacă tot investeşti eforturi apreciabile (chiar şi inconştiente, creierul tot consumă glucoză) în această direcţie, nu ţi-ar prinde bine să ştii care sunt cele mai bune strategii de (auto)prezentare, acelea care te ajută efectiv să fii perceput drept inteligent şi competent? Operezi cu intuiţii greşite şi în domeniul managementului impresiilor. În încercarea de a impresiona, uneori faci lucruri care nu-ţi servesc la nimic în îndeplinirea scopului (scop mai mult sau mai puţin conştientizat, repet!) sau dimpotrivă, te abţii de la anumite acţiuni benefice din cauza credinţei eronate că vei fi luat de prost.

Imaginează-ţi că lucrezi la un proiect important pentru job şi te confrunţi cu o problemă pe care nu eşti sigur cum să o rezolvi. Ai putea să ceri sfatul unui coleg. Dacă vei face asta, colegul te va percepe mai competent sau mai incompetent?

Majoritatea oamenilor răspund „mai incompetent”, prin urmare…evită să ceară sfatul de frica unei evaluări negative. Ne este teamă că transmitem un semnal de slăbiciune, neajutorare, incapacitate de a găsi o soluţie singuri, deci…incompetenţă, chiar prostie.

În realitate însă atunci când ceri sfatul sunt şanse mari să fii considerat mai competent. De ce? Sunt trei factori propuşi ca explicaţii în studiul coordonat de Alison Wood Brook, cercetătoare la Harvard Business School (precizare ce sporeşte credibilitatea concluziilor ei, nu?).

Mai întâi, actul de a cere sfatul denotă înţelepciune. Colegul tău apreciază că nu te-ai aruncat cu capul înainte într-o chestiune ce ar fi putut prejudicia interesul firmei, mai ales că îşi imaginează şi el că nu ţi-a fost deloc uşor să o faci. Se gândeşte în secret „uite cât curaj a avut, eu unul nu m-aş fi încumetat să procedez aşa, pesemne că a pus interesul colectiv mai presus de cel personal. Este o persoană înţeleaptă, capabilă să ia decizii foarte bune”. În consecinţă, transmiţi încredere. Părerea ta va fi mai valoroasă acum că se ştie că îţi poţi asuma riscuri şi nu eziţi să-ţi recunoşti limitele sau să te arăţi (şi) vulnerabil.

Nu în ultimul rând, cel căruia îi ceri sfatul te va vedea într-o lumină pozitivă din simplul motiv că, la rândul lui, este motivat de aceleaşi resorturi ale jocului social. Se va simţi flatat că apelezi la el, deci va fi mai fericit, iar oamenii fericiţi sunt mai generoşi şi cu evaluările. Te va plăcea mai mult.

Aş putea să închei aici şi să te las să experimentezi pe cont propriu. Dar nu pot. Deşi ar fi oarecum amuzant (schadenfreude?) să te văd cum faci o gafă, nu mă simt pregătită să-mi asum riscul ca tu să-mi spui mâine-poimâine „Măi, Andreea, ce sfat de toată jena mi-ai dat?! Te credeam mai pricepută!”. (Doar) din acest motiv trebuie să adaug că există şi trei condiţii sau factori moderatori ai percepţiei competenţei tale când ceri sfatul. Unul ar fi dificultatea sarcinii. Dacă ea este foarte uşoară şi îl întrebi pe coleg ce să faci, acesta nu te va considera mai competent. Nici dacă apelezi la el când ştii foarte bine că nu are competenţa necesară („ce vrea tipul ăsta de la mine? de unde să ştiu eu cum se introduc datele în SPSS? să întrebe un expert în informatică, eu sunt psihanalist!). În al treilea rând, pentru ca interlocutorul tău să se simtă flatat (deci mai dispus să te perceapă drept competent) este de preferat să-i ceri sfatul personal (numai lui), dându-i astfel de înţeles că părerea lui contează mult pentru tine şi că-l apreciezi (se activează principiul reciprocităţii amplu studiat în psihologia socială – ne plac mai mult cei care…ne plac pe noi şi ne displac persoanele care ne critică sau nu ne agreează).


Tot nu pot să închei, nu am făcut suficient pe deşteapta. I enjoy being seen as (a) smart(ass). De fapt m-am lovit de o problemă foarte complicată şi sunt convinsă că doar tu ştii răspunsul. Nu reuşesc să-mi dau seama care strategie de auto-prezentare e mai eficientă: cea descrisă de Alison Wood Brook sau cea prezentată de Lee Ross în articolul Social roles, social control, and biases in social-perception processes? Tu ce crezi? (Sigur, în funcţie de ce vei răspunde poţi interpreta şi intervenţia mea fie ca o cerere de sfat, fie ca o întrebare menită să te pună în dificultate).  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu