luni, 20 octombrie 2014

Când PCR este la putere

Să ne imaginăm că ai un pici de opt ani care astăzi a luat calificativul „Bine” la matematică. Eşti dezamăgit, iritat, chiar furios şi îngrijorat...ce te faci dacă o va ţine tot aşa şi nu va fi printre cei mai buni din clasă? Ca să-l înveţi minte şi să înţeleagă că nu accepţi asemenea calificative….nu, nu îl baţi, eşti om educat, nu ai face aşa ceva, doar îi spui că eşti supărat pe el şi îl trimiţi în camera lui să înveţe. Toată după-amiaza eşti distant, rece, mohorât şi nu ai nici un chef să te joci cu el sau să-l asculţi. Verifici temele mai critic decât de obicei şi îl duci la culcare fără să mai citiţi împreună o poveste şi fără să-i dai pupicul obişnuit de noapte-bună.

Sper că nu te regăseşti în acest scenariu. Sau cel puţin nu prea des, mai greşim cu toţii, important e să învăţăm ceva din erori, să le recunoaştem şi data viitoare să acţionăm diferit. Retragerea afecţiunii când copilul a făcut ceva cu care nu eşti de acord este cel mai crud şi nepotrivit fel în care poţi reacţiona. Poţi la o adică să-i scoţi din program desenele animate, să nu-l laşi să se joace cu jucăria preferată, să scurtezi ieşirea în parc, toate aceste pedepse sunt până la urmă mai umane şi mai de înţeles decât să te porţi de parcă nu-l mai iubeşti, nu-l apreciezi şi nu-ţi mai pasă de el. Să-ţi mai spun că exact în aceste momente ar avea cel mai mult nevoie de tine şi de afecţiunea ta?

În termeni mai tehnici, atitudinea se numeşte apreciere condiţionată  negativă (parental conditional negative regard - PCNR) şi consecinţele ei pot fi complianţă pe termen scurt (copilul va încerca de frică şi ruşine să evite situaţiile când mama şi tata nu îl mai iubesc), dar demotivare pe termen lung (inclusiv ceea ce sperai să eviţi, rezultate proaste la şcoală), resentimente faţă de tine şi incapacitatea de a-şi regla emoţiile (în special izbucniri necontrolate de furie).

Nu insist, sunt sigură că de obicei ai grijă să nu-i transmiţi copilului tău mesajul că nu-l iubeşti atunci când ia note proaste, când a intrat într-o încurcătură sau nu şi-a făcut curat în cameră.

Nu răsufla uşurat! (Da, te stresez puţin, dar ştii că îmi pasă de tine, da?). Acum să ne imaginăm că a luat mult râvnitul FB, chiar cu felicitări. Nu mai poţi de încântare şi de mândrie, îl strângi în braţe mai tare decât de obicei, toată ziua eşti bine dispus, foarte afectuos şi îi acorzi mai multă atenţie decât de obicei.

Ţi se întâmplă? Cred că da, este o practică des întâlnită, chiar recomandată în cărţi de self-help şi parenting. Şi care este problema?, mă întrebi. Nu e de dorit să remarc când a făcut ceva bun şi să-mi arăt aprecierea? Într-un fel da, nu spune nimeni să-i treci neobservate realizările şi să nu-ţi exprimi bucuria. Contează însă cum o faci şi, din nou, ce mesaj transmiţi. Dacă de obicei eşti mai rezervat în manifestarea afecţiunii dar te luminezi brusc de fiecare dată când ia o notă bună şi mai puţin de exemplu când este entuziasmat de un film pe care l-a văzut, de o poveste citită sau de un joc proaspăt descoperit (chestii prea puţin importante pentru tine) va percepe această afecţiune tot drept condiţionată (de rezultatele şcolare). Ca să merite atenţia şi aprecierea ta trebuie să ia note mari. Asta îl face fericit pe tata, atunci mă iubeşte cel mai mult, este foarte important să învăţ bine pentru a fi iubit. Suntem tot în vremuri de tristă amintire sau în PCR (parental conditional regard).

Aprecierea condiţionată pozitivă (parental conditional positive regard - PCPR) nu este la fel de nocivă precum PCNR sau retragerea afecţiunii, ba chiar sunt şanse mari ca piciul tău să devină un elev conştiincios, poate chiar model, să aibă o relaţie relativ bună cu tine şi să afişeze un comportament aparent exemplar, fără emoţii negative. Aparent pentru că nu este o auto-reglare emoţională veritabilă, ci mai degrabă o suprimare a furiei şi tristeţii. Nu îşi exprimă trăirile negative, poate chiar nici nu-şi dă voie să le simtă. În timp ce copilul supus la aprecierea condiţionată negativă nu le poate controla şi le manifestă în moduri nepotrivite, acesta le reprimă şi nu se confruntă cu ele.

La şcoală obţine rezultate bune, dar nu dintr-o motivaţie intrinsecă, ci dintr-una introiectată (vezi clasificarea lui Deci & Ryan). Simte mai întâi o presiune externă de a învăţa bine, care se transformă ulterior în compulsie internă. Este centrat pe notă, nu pe conţinutul materiei. Învaţă doar ceea ce i se cere, nu neapărat ceea ce îi atrage atenţia. De exemplu, nu aprofundează un subiect care i se pare interesant, ci este foarte preocupat de ce i-ar putea pica la teză şi de ceea ce aşteaptă profesorul de la el. Sunt acei elevi care ar face aproape orice ca să împuşte un 10. Se târguiesc pentru câteva sutimi în plus, se pregătesc temeinic când urmează un test (nu şi în restul timpului), eventual îl linguşesc pe profesor ca să se remarce şi foarte rar ies din cadrul materiei predate. E de înţeles într-un fel: în joc se află iubirea părinţilor. Dacă nu vor mai fi printre cei mai buni, dacă îşi pierd strălucirea şi devin mediocrii nu vor mai vedea în ochii tatălui şi mamei acea luminiţă care se aprinde mereu când au luat un 10 şi foarte rar din alte motive. Le este frică, deşi probabil nu-şi dau seama pentru că au introiectat aşteptările şi s-au obişnuit să reprime emoţiile negative. Primilor le era teamă că vor fi iubiţi mai puţin sau deloc, acestora că nu vor mai fi iubiţi la fel de mult. Într-un fel, tot cam pe acolo suntem, adică într-o situaţie când afecţiunea şi aprecierea parentală (dar nu numai, la fel şi în alte relaţii apropiate) sunt condiţionate, dependente de rezultate şi comportamente dezirabile.

Stima de sine a copilului obişnuit cu aprecieri pozitive condiţionate este una instabilă, fluctuantă, contingentă. Depinde de realizările şcolare. Când a obţinut un succes este înaltă, ba chiar prea înaltă (self-aggrandizing), riscând să vireze spre tendinţe narcisice, probabil din speranţa că succesul îi oferă un fel de putere magică asupra celor care altfel nu-l apreciază cine ştie ce. Pentru el, realizările şcolare echivalează cu valoarea de sine, doar a observat la cei dragi fluctuaţii majore în atitudine în funcţie de notele pe care le obţinea. Dacă are însă un eşec stima de sine se prăbuşeşte şi îşi va reveni mai greu decât colegii lui care nu văd într-o notă proastă o dovadă a lipsei lor de valoare sau o piedică în a fi iubit.

Bine, şi atunci cum să dezvolţi o motivaţie intrinsecă, cum să-l ajuţi să-şi exprime adecvat emoţiile şi să nu simtă nici că nu-l mai iubeşti când nu învaţă, nici că-l iubeşti mai mult când învaţă? Sprijinindu-i autonomia, asta recomandă psihologii care ştiu teoria auto-determinării.

Vrei ceva mai precis? Păi în primul rând ai grijă ca afecţiunea, atenţia şi aprecierea ta să fie cât de cât constante şi nu atât de dependente de comportament. Copilul simte că îl iubeşti orice s-ar întâmpla, pentru ceea ce este el şi nu pentru ceea ce face. Asta nu înseamnă însă că are voie să facă orice, doar că poţi dezaproba un comportament fără ca dragostea ta să fie afectată. Autonomie mai înseamnă să-i oferi opţiuni în interiorul unor limite, să-i dai voie să-şi urmeze propriile interese dacă nu sunt dăunătoare, să-i recunoşti emoţiile şi să-l laşi să şi le exprime (dar nu chiar oricum), să-i oferi motive atunci când îi ceri ceva, să-l ajuţi să înţeleagă de este important uneori să se comporte într-un anumit fel, să apelezi cât mai rar la control, să fii interesat de ce a învăţat nou şi ce-i stârneşte interesul la o materie şi mai puţin de nota pe care o ia sau de „şi câţi de 10 au mai fost?”. Nu uita nici tu că premiul I sau o bursă adesea nu reprezintă învăţare autentică şi pasiune pentru cunoaştere, la fel cum o menţiune (sau nici măcar) poate însemna că elevul a fost mult mai ocupat să exploreze pe cont propriu un subiect anume în loc să tocească materia dictată de profesor de pe nişte notiţie de acum 5, 10, pote chiar 20 sau 30 de ani.



Iubirea necondiţionată poate coexista armonios cu disciplina sănătoasă. Un copil, ne spun Shauna Shapiro şi Chris White, va învăţa această auto-disciplină atunci când găseşte în relaţia cu părinţii cele cinci ingrediente de care are foarte mare nevoie. Iubirea necondiţionată este primul dintre ele. Spaţiul sau autonomia al doilea. Pe celelalte trei le găseşti foarte frumos descrise în carte, care este scurtă, clară şi plină de sensibilitate. Normal, doar dacă eşti curios, nu o să te întreb eu dacă le-ai aflat. Însă, dacă ai sau îţi doreşti un copil, acesta îţi va fi recunoscător. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu