Urmează un articol despre voci. Mă auzi? Nu mă refer la halucinaţii
auditive, nici măcar la pseudohalucinaţii (voci interne, „auzite” în cap şi nu
în ureche). Bine, o să vorbesc mai tare ca să mă fac auzită. Asta dacă nu îmi piere vocea între timp.
Carol Gilligan este un psiholog american ce a colaborat îndeaproape cu
Lawrence Kohlberg, adică un timp cei doi şi-au
stors creierii cu diverse dileme etice reprezentative pentru stadiile
dezvoltării morale. Ceva s-a întâmplat însă şi s-au certat. Of, de ce te
gândeşti la sex? Dacă eşti bărbat e din cauza testosteronului, nu poţi să
concepi o relaţie doar de prietenie sau colaborare între persoane de sex opus,
la un moment dat în capul tău încolţesc
alte idei pe care vrei să le transmiţi să le plantezi într-un teren fertil. Dacă eşti femeie, probabil te-ai
prins de chestia asta şi eşti mai precaută în relaţiile de prietenie. Nu mă lua
în serios, rândurile astea mi-au fost dictate de o voce (groasă sau ascuţită?)
Carol i-a reproşat lui Kohlberg faptul că cercetările lui îi favorizau pe
bărbaţii albi, din clasele sociale privilegiate. Mai mult decât atât, răspunsurile
la dilemele etice date de bărbaţi erau considerate de el superioare celor
furnizate de femei, deoarece ar fi reflectat o capacitate mai mare de gândire
abstractă în domeniul judecăţii morale. În 1982 Carol Gilligan şi-a formulat obiecţiile
într-o lucrare intitulată In a
Different Voice: Psychological Theory and Women's Development.
Una dintre ideile cărţii era că
adolescentele suferă un proces de pierdere
a vocii atunci când se conformează steoreotipului de „femeie drăguţă”. O
femeie drăguţă este empatică, bună ascultătoare, grijulie, atrăgătoare fizic, mai puţin asertivă, dispusă să se sacrifice
pentru cei dragi, chiar submisivă şi tăcută.
Pentru că primeşte întăriri pozitive
atunci când face dovada acestor trăsături, ea trăieşte adesea un conflict
intern în urmă căruia se disociază de „sinele ei autentic”, pierde contactul cu
experienţele reale şi începe să afişeze ceea ce Gilligan numeşte „false
comportamente” (false self-behaviors). Din dorinţa de a salva relaţiile şi de a
întruchipa acel ideal de femeie bună promovat de societatea patriarhală,
adolescenta îşi pierde vocea, adică are dificultăţi
în a-şi exprima părerile, spune mai rar ceea ce crede cu adevărat şi mai des
ceea ce ceilalţi vor să audă, nu comunică ce e important pentru ea, nici care îi
sunt nevoile.
Cam 15 ani mai târziu un alt psiholog,
Susan Harter, a lua la puricat teoria lui Gilligan şi a nuanţat-o, pentru că a
constat că nu există de fapt diferenţe
semnificative în pierderea vocii la bărbaţi şi femei, sau cel puţin ele nu
ţin de genul în sine, ci mai degrabă de orientarea faţă de acest de gen: doar o
mică parte dintre adolescente manifestă comportamentele false descrise mai sus,
adică cele care se identifică explicit cu stereotipul prezentat.
Pe de altă parte, pierderea vocii pare a fi un fenomen real, operaţionalizat cum am
văzut deja, şi care-i afectează deopotrivă pe bărbaţi şi femei, în anumite
condiţii. Oamenii renunţă la a-şi mai exprimă părerile atunci când…hai că nu e
greu…atunci când nu sunt ascultaţi, când opiniile lor sunt ignorate sau
devalorizate şi, bineînţeles, când sunt sancţionaţi pentru că le fac cunoscute.
De exemplu, într-un regim totalitarist libertatea de opinie este minimă, iar
vocile autentice aproape inexistente. Crezi că democraţia te fereşte de asta?
Da, în mare parte, dar nu în toate situaţiile. E de discutat. Cultura corporatistă crezi că
încurajează libera exprimare? Ascultă câteva conversaţii din pauza de cafea şi
vezi cum însuşi limbajul informal este contaminat şi uniformizat de tot felul
de termeni deveniţi deja banali. Dar hai că am un target şi vreau să mă focusez
pe altceva până nu expiră deadline-ul.
Înainte de a ajunge o resursă umană într-o
corporaţie, copilul petrece câţiva ani buni şi frumoşi în şcoală. Vocea lui deja este în pericol
dacă profesorii au un stil de predare autoritar. Cum reuşeşte un profesor
performanţa de a te amuţi? Păi destul de simplu: nu te încurajează să-ţi spui
punctul de vedere, se arată deranjat când îndrăzneşti să vii cu o opinie
personală sau să-i pui prea multe întrebări, nu te consultă în privinţa
materiei de studiu, este indisponibil pentru un dialog ce-l scoate din zona de
confort, nu cere un feed-back sau, şi mai rău, dacă l-a cerut şi primeşte unul
care nu-i convine te sancţionează aproape fără drept de apel. Am atins cumva o coardă (vocală) sensibilă?
Principalul factor ce conduce la
pierderea vocii nu este aşadar numărul de cromozomi X, ci absenţa sau prezenţa sprijinului exprimării din partea persoanelor
semnificative. „Support of voice” înseamnă validarea experienţelor şi
opiniilor persoanei din faţa ta, interes real şi respect pentru părerea ei,
chiar şi atunci când este diferită de a ta, disponibilitatea de a o asculta şi
de a o lua în serios, încercarea veritabilă de a-i înţelege punctul de vedere. În
lipsa acestor elemente sunt şanse mari ca copilul,
elevul, angajatul sau cetăţeanul
să tacă, mai ales dacă se află (şi se află!) într-o poziţie inferioară ca
raporturi de putere. Dacă nu eşti
auzit, ascultat, consultat, luat în serios, încurajat să vorbeşti şi respectat,
dacă ţi se refuză dreptul la opinie şi nici nu ai posibilitatea să schimbi ceva
(nu ţi-ai ales părinţii, de multe ori nici profesorii sau conducătorii)
probabil că treptat vei învăţa să-ţi ţii gura şi vei perpetua acest
comportament apoi şi în situaţii când ai putea proceda altfel, dar nu o faci
din cauza a ceea ce Seligman numeşte neajutorare
învăţată. Din păcate, şcoala îi învaţă
adesea pe copii tocmai această neajutorare. Poate şi pe părinţi, care asistă neputincioşi la pregătirea ghiozdanului
ce cântăreşte mai mult decât spatele unui copil de şapte ani poate duce sau la
temele nerezonabile ce trebuie făcute de la o zi pe alta.
O parte dintre cei care nu sunt
încurajaţi să vorbească ajung să nici prea mai gândească, sau cel puţin
să nu mai gândească liber. Alţii gândesc în continuare, dar îşi ţin opiniile
pentru ei şi se conformează de faţadă exigenţelor parentale, şcolare sau
sociale. Unii mai aruncă aşa câte o vorbă la pereţi, pentru că vocea este
totuşi ceva de mare preţ chiar şi atunci când celălalt şi-a pus dopuri în
urechi sau s-a legat de catarg ca să nu te audă (până la urmă, şi pierderea auzului este o întâmplare regretabilă şi o infirmitate). Alţii, în sfârşit, îşi sacrifică vocea pentru
a păstra relaţiile apropiate cu persoanele semnificative din viaţa lor şi introiectează acele opinii şi atitudini
care sunt pe placul acestora.
Dacă eşti curios să o asculţi pe Susan
Harter poţi căuta articolul ei intitulat sugestiv:
Te interesează şi pe tine, mai ales dacă
eşti părinte şi vrei să creşti un copil autonom, adică liber, întreg
(nescindat), capabil să se exprime. Probabil ai văzut deja această poză pe
internet:
Acum eu nu am identificat aripi la
mamiferele Homo Sapiens, dar ştiu sigur că au „un organ musculos, acoperit de
mucoasă, foarte mobil, cu sensibilitate tactilă mare, aflat în cavitatea
bucală”. Da, limba! Înainte de a le căuta de corniţe şi/ sau de aripioare, ai te
rog grijă să nu le tai limba! Nici să îi ajuţi să şi-o înghită.
Cum poţi contribui fără să-ţi dai seama
la amuţirea copilului tău? Prin stilul parental şi prin felul în care încerci
să-l motivezi sau prin reacţiile tale la succesele şi eşecurile lui. De
exemplu, prin atenţia, poate chiar
şi afecţiunea pe care i le acorzi
condiţionat, ca şi cum ar fi nişte recompense
de oferit când „merită” sau când s-a comportat aşa cum consideri tu
dezirabil.
Crezi că tu nu faci aşa ceva? Sigur nu te arăţi mai încântat decât
de obicei când îţi vine cu un 10 acasă?
Imediat cum îmi dreg vocea voi aborda tema aprecierii
condiţionate din perspectiva teoriei
autodeterminării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu